خدمات

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English

مدیریت آب بالاست شناور | طراح و مجری آب بالاست شناور در ایران

تماس مستقیم

شرکت بنیان صنعت بنوموسی و مدیریت آب بالاست
ارائه خدمات فنی مهندسی در زمینه طراحی شبیه سازی مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات صنعتی و پالایشگاهی
خدمات فنی مهندسی (CAD, CAM, CAE)

مدیریت آب بالاست و کنوانسیون بین‌المللی کنترل:

مدیریت آب بالاست و کنوانسیون بین‌المللی کنترل (The International Convention on Control and Management of Ballast Water) ۲۰۰۴، یک معاهده بین‌المللی دریایی است که برای اطمینان از اینکه کشتی‌ها مطابق با استانداردها و رویه‌هایی تعییناست. به منظور مدیریت و کنترل آب و رسوبات کشتی‌ها.

آب توازن کشتی چیست؟

معمولا کشتی‌ها، در هنگام انتقال بار ( باری که به اندازه‌ی کافی سنگین نیست ) و یا حرکت به سمت مقصد بارگیری ( در حالتی که هیچ باری ندارند )، از سیستم آب توازن استفاده می‌کنند.

کارکرد این سیستم، حفظ تعادل کشتی در مسیر حرکت پر تلاطم دریایی، و حفظ قابلیت مانور کشتی در حالت بی‌باری یا کم‌باری آن است.

برای این منظور، در قسمت‌های مشخصی در کشتی، از مخازن بزرگی استفاده می‌شود که در حالت کم‌باری و یا بی‌باری کشتی، آن‌ها از آب شور یا شیرین مبدا پر می‌کنند تا با افزایش وزن کشتی، تعادل و مانور کشتی، در مسیر حرکت، حفظ شود. سیستم توازن، باعث می‌شود کشتی، به مقدار خط آب، فرو رود.

آب توازن در مسیر حرکت، درون کشتی حفظ شده و در مقصد ( ممکن است مقصدهای متعددی داشته باشد که بنا به مقدار افزایش یا کاهش بار آن، میزان تخلیه یا پمپ آب توازن، مشخص می‌شود)، تخلیه می‌شود.
این تخلیه و پمپ پی در پی در سیستم توازن آب کشتی، باعث می‌شود که آب درون مخازن توازن، مخلوطی از آب دریا و اقیانوس‌ها و موجودات زنده و باکتری‌های اقلیم‌های زیست‌محیطی مختلفی باشد که بنا به این موارد، می‌تواند مشکلاتی در هنگام تخلیه در مقصد ایجاد کند.

هدف از مدیریت آب بالاست چیست؟

هدف از این کنوانسیون:

  • جلوگیری از گسترش و انتقال ارگانیسم‌های آبزی مضر از یک منطقه به منطقه دیگر
  • توقف آسیب به محیط‌ زیست دریایی از تخلیه آب بالاست
  • به حداقل رساندن جذب و تخلیه متعاقب رسوبات و ارگانیسم ها

از سال ۲۰۲۴ تمامی کشتی‌ها ملزم هستند که سیستم تصفیه آب بالاست خود را با توجه به استاندارد D2 تهیه کنند. لازم است کشتی‌های موجود یک سیستم تایید شده نصب کنند. ممکن است برای نصب هر کشتی حدود ۵ میلیون دلار آمریکا هزینه داشته باشد.

سازمان بین‌المللی دریانوردی یا آیمو IMO تعداد ۱۴ سند راهنما در رابطه با این کنوانسیون دارد که شامل:

  • دستورالعمل G2 برای نمونه‌گیری آب بالاست
  • دستورالعمل G4 برای مدیریت آب توازن یا بالاست
  • دستورالعمل G6 برای تبادل آب بالاست ارائه داده است
مدیریت آب بالاست

مدیریت آب بالاست | بنوموسی

مدیریت آب بالاست:

کنترل آب بالاست جهت کنترل پایداری، خط آبخور یا تنش‌ها در کشتی‌ها ضروری است. از طرفی آب بالاست شامل ارگانیسم‌های دریایی و بیماری‌زای مختلفی است. اگر وارد آبهای تازه شوند صدمات زیادی به محیط زیست، سلامتی انسان‌ها، منابع با مشخصات زیستی گوناگون وارد می‌کنند.

مدیریت آب بالاست

شماتیک مخازن آب بالاست

نقشه مدیریت آب توازن :

نقشه مدیریت آب توازن (Ballast Water Management Plan) کشتی بر اساس آیین نامه B-1 از کنوانسیون بین المللی کنترل و مدیریت آب بالاست کشتی‌ها که در سال 2004 تهیه شده است انجام می‌گیرد. این نقشه به دولت‌ها، صاحبان کشتی‌ها، و دوستدارن محیط زیست کمک می‌کند که انتقال ارگانیسم‌های دریایی در دنیا به حداقل برسد یا کلا از انتقال آنها جلوگیری شود.

هدف از نقشه مدیریت آب توازن :

هدف از این نقشه برآورده کردن الزامات کنترل و مدیریت آب توازن مطابق با دستورالعمل مدیریت آب توازن و توسعه طرح‌های مدیریت آب توازن شناور است. این سیستم راهنمایی عملیاتی و استاندارد برای برنامه‌ریزی و مدیریت آب توازن کشتی‌ها و رسوبات را ارایه می‌دهد و دستورالعمل‌های ایمنی را توصیف می‌کند که باید دنبال شود.

روش‌های مناسب باید انتخاب شوند تا اطمینان حاصل شود که شیوه‌های مدیریت آب توازن موجب آسیب بیشتر به محیط‌ زیست، سلامت انسان، دارایی یا منابع هر کشور و ایمنی شناورها نمی‌شوند.

اهداف محیط زیستی:

طرح مدیریت آب بالاست قصد کمک به دولت‌ها، مقامات، صاحبان کشتی، متصدیان، صاحبان بندر و دیگر طرف‌های علاقمند در پیش‌گیری را دارد. به این صورت امینت کشتی‌ها و محیط زیست را تامین کند.

نگهداری سوابق خوب برای موفقیت یک برنامه مدیریتی، مهم و حیاتی است. مامور شناور، مسئول نگهداری و ثبت سوابق و روش‌های مدیریت آب بالاست شناور است.

نقشه مدیریت آب توازن به زبان ساده:

BWMS ، به معنای مدیریت تمام سیستم‌های دخیل در این فرآیند شامل تجهیزات تصفیه آب بالاست، تجهیزات کنترل مرتبط، تجهیزات مانیتورینگ و امکانات نمونه‌برداری است که از استاندارد عملکرد آب بالاست در آیین نامه‌ها فراتر می‌رود.

آب بالاست

خدمات

الزامات کنوانسیون کشتی­ها از ۸ سپتامبر سال ۲۰۱۷ (۱۸ شهریورماه ۱۳۹۶) لازم الاجرا گردیده است.

در شرکت بنیان صنعت بنوموسی با تسلط کامل بر قوانین IMO می‌توانیم طراحی 0 تا 100 نقشه مدیریت آب توازن شناورهای درحال طراحی و یا ساخته شده را انجام دهیم.

کلیات اجرایی شرکت بنوموسی در هر شناور شامل موارد زیر است:

  • بررسی اینکه آیا شناور از اجرای این کنوانسیون معاف است یا خیر
  • طراحی سیستم تصفیه با توجه به محدودیت های مالک شناور و محل بکارگیری
  • طراحی سیستم لوله کشی و پایپینگ
  • فراهم کردن نقشه‌ها و مدارک مورد نیاز برای ارائه به موسسات رده بندی و بازرسان ملی و بین المللی
  • تهیه نقشه مدیریت آب توازن شناور
  • برگزاری جلسات آموزشی برای ماموران اجرایی نقشه

با افتخار آمادگی خود را جهت همکاری با سازمان‌های مربوطه اعلام می‌داریم. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این شرکت تحقیق و توسعه از نمونه کار های ما بازدید کنید و با ما در تماس باشید.
با آرزوی موفقیت و پیروزی برای شما عزیزان

تماس مستقیم