خدمات

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English

شبیه سازی در نفت و گاز | شبیه سازی آباکوس در صنعت پالایشگاهی نفت و گاز

تماس مستقیم

شبیه سازی در نفت و گاز با نرم افزار آباکوس

شبیه سازی در نفت و گاز: کاربرد شبیه سازی آباکوس در صنعت پالایشگاهی نفت و گاز: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی یکی از صنایع حیاتی و مهم در جهان به حساب می‌آید.

هزینه‌های تحمیلی به این صنعت در فرآیندهای اکتشاف و استخراج بسیار زیاد و قابل توجه است. با بکار بردن شبیه سازی عددی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می‌توان هزینه‌ها را بسیار کاهش داد.

استفاده از حل خطی و غیر‌خطی و روش‌های صریح و ضمنی، آنالیزهای مولتی فیزیک شامل دمایی، دما-تنش و غیره و همچنین تحلیل بارگذاری‌های مختلف مانند موج، شناوری، جریان و نیروی باد در فرآیندهای شبیه سازی در صنعت نفت و گاز بسیار پراهمیت است.

در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مواد مختلفی از جمله لاستیک، پلاستیک، فلزات، معدنی، کامپوزیت و غیره کاربرد‌های فراوانی دارند که شبیه سازی و تحلیل این مواد با نرم افزار اجزای محدود اباکوس، نیاز به تبحر و تجربه زیادی دارد.

شبیه سازی در نفت و گاز

آباکوس در نفت و گاز

برخی از تحلیل‌ها و شبیه سازی‌های مهندسی‌ای که در این صنعت می‌توان برای بهبود عملکردها و کاهش هزینه‌ها انجام داد در ادامه بیان می‌گردند.

 

1- تحلیل بستر زمین

با تحلیل بستر زمین می‌توان برآورد تولیدات هیدروکربن را بهبود بخشید و از شکست‌های احتمالی ناشی خوردگی چاه جلوگیری کرد. در این زمینه میتوان کوپل خوردگی _جابه‌جایی، خواص عناصر موجود در خاک، پیش بینی آسیب و شکست و موارد دیگر را بررسی کرد.

این کار با شبیه سازی در نرم افزار آباکوس انجام‌پذیر است. برای آموزش نرم افزار آباکوس و پروژه‌های مرتبط با ما در ارتباط باشید.

ژئوتکنیک و تحلیل‌های خاک در ABAQUS

2- بررسی شکست هیدرولیکی

با بررسی شکست هیدرولیک می‌توان ارزیابی دقیقی از میزان شکست هیدرولیکی داشت و از تکنولوژی‌های مناسبی جهت مقابله با آن استفاده نمود. مدل‌سازی سطح شکست، جریان‌های مماسی و عمودی، کوپل خوردگی-جابه‌جایی از جمله تحلیل‌هایی است که می‌توان در این زمینه استفاده نمود.

3- تحلیل پوشش های بکار رفته

پوشش مناسب تانک‌ها که تحت تاثیر نیروهای مختلف دینامیکی و حرارتی قرار می‌گیرند نیازمند آنالیز  و تحلیل حرارتی، تعریف مدل‌های مواد فلزی و معدنی و حل کوپل خوردگی-جابه‌جایی به عنوان نمونه می‌باشد.

کاهش شکست پوشش‌ها مخصوصا در عملیات‌های تزریق تناوبی بخار (CSS)، ریزش ثقلی به کمک بخار (SAGD) و سایر روشهای استخراج حرارتی از مزایای تحلیل پوشش‌ها می‌باشد.

3 تحلیل شن صنعت نفت

4- تولید شن و کنترل آن در مخازن

یکی از مواردی که در صنعت نفت بسیار مورد توجه است تولید شن و ماسه هنگام استخراج است. از مشکلاتی که تولید شن به همراه دارد می‌توان به

1- فرسایش تجهیزات مانند لوله‌ها ، پمپ‌ها ، شیرها و…

2- مسدود کردن تجهیزات سطحی و درون چاهی مثل لوله‌ها

3- نیاز به نیروی کار بیشتر جهت تعویض و تعمیر وسایل و تمیز کردن چاه

4- کاهش تراوایی سازند و در پی آن کاهش راندمان بازیافت مخزن اشاره نمود.

با تحلیل  و برآورد فرسایش و تولید شن و ماسه می‌توان تکنیک‌های کنترل شن و ماسه را با اعتماد به نفس بیشتری تعیین کرد. همچنین با طراحی و تحلیل روش‌های کنترل شن و ماسه می‌توان به طراحی ESS‌ های پیشرفته و جدید در هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل توجهی انجام داد.

5- پیچ خوردگی لوله ها

با این شبیه سازی می‌توان از پیچ خوردگی احتمالی لوله‌ها جلوگیری کرد و یا مکان پیچ خوردگی را پیش‌بینی کرد. این فرایند نیاز به مدل سازی واقعی هندسه چاه و کوپلینگ لوله دارد که خود نیازمند استفاده از حل‌های غیر‌خطی، مانند اصطکاک و تماس است.

های دریایی

6- مدل سازی سازه های دریایی

سازه های مختلف دریایی تحت بارهای مختلفی قرار می‌گیرند که می‌توان به بارهای ناشی از موج و باد اشاره کرد. برای شبیه سازی این سازه ها از حل‌های صریح و ضمنی استفاده می‌شود تا به نتایجی مانند بهبود قدرت، ثبات و ایمنی در شرایط بارگذاری مختلف، از جمله بارهای ناگهانی دست یابیم. طراحی انواع سکوهای نفتی در این شرکت پذیرفته می‌شود.

7- تحلیل تنش لوله های کامپوزیتی

لوله‌های کامپوزیتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار پرکاربرد هستند. بررسی حالت‌های شکست و پیشرفت شکست در خطوط لوله کامپوزیتی تحت بارگذاریهای مختلف بسیار مورد اهمیت است.

با شبیه سازی این لوله‌ها می‌توان به یک لوله کامپوزیتی که بتواند فشارهای هیدرواستاتیک خارجی بالاتر ، فشارهای داخلی بیشتر ناشی از فشار چاه و درجه حرارت بالا ناشی از عمق بیشتر را تحمل کند دست یافت. نرم افزار معروف سزار (CAESAR II) نقش مهمی در تحلیل تنش لوله‌های کامپوزیتی دارد.

صنعت پالایشگاهی نفت و گاز

صنعت پالایشگاهی نفت و گاز

8- مدیریت حرارت

طراحی راه‌حل‌های مناسب برای خنک کردن آمبلیکال‌ها و توسعه عایق برای حفظ جریان خط لوله در شرایط عملیاتی و خرابی‌های ناگهانی از مزایای شبیه سازی حرارتی در صنعت نفت و گاز می‌باشد. از تحلیل‌هایی که در این راستا می‌توان انجام داد تحلیل FSI در سازه، تحلیل انتقال حرارت تشعشعی و تحلیل‌های تماس و… می‌باشد.

حرارت در صنعت نفت

 

9- تحلیل اتصالات رزوه ای

تحلیل مکانیسم خرابی اتصالات رزوه‌ای می‌تواند به تولید اتصالاتی برای تحمل فشار‌های بیشتر در صنعت نفت و گاز منجر شود.

 

10- آب بندی با تجهیزات لاستیکی

شبیه سازی و تحلیل آب‌بندهای لاستیکی شفت‌ها با استفاده از حل‌های دینامیکی و استاتیکی و تحلیل‌های غیر‌خطی می‌تواند به بهبود عملکرد این تجهیزات و آب‌بندی بهتر منجر شود.

 11- طراحی و ساخت توربین های بادی فراساحل