تبدیل مش بدون هندسه Orphan Mesh به هندسه دار در آباکوس
تبدیل مش بدون هندسه به هندسه دار در آباکوس
تبدیل مش بدون هندسه: گاهی اوقات به علتهای مختلف، اتفاقاتی از قبیل
- هندسه مدل از بین میرود
- در دسترس نیست
- از نتیجه یک تحلیل به عنوان ورودی تحلیل بعدی میخواهیم استفاده کنیم.
مثلا تحلیلی انجام داده و شکل قطعه دفرمه شده است و میخواهیم آن را تحت بارگذاری دیگر قرار دهیم. برای پیشبرد روند شبیهسازی در اینگونه مواقع، از مش بدون هندسه (orphan mesh) برای خواندن اطلاعات مدل و شبیهسازی استفاده میشود.
اما مش بدون هندسه orphan mesh یا در ترجمه تحتالفظی، مش یتیم ! همانطور که از نامش پیداست، مشی است که اطلاعات والد خود از جمله هندسه را ندارد. در این حالت، نمیتوان تغییر دیگری روی هندسه یا مش اعمال کرد و مش تقریبا تثبیت شده است و تغییرات کمی میتوان روی آن اعمال کرد.
سوالی که پیش میآید این است که چگونه این تغییرات را باید اعمال کنیم؟
چگونه این تغییرات را باید اعمال کنیم
در این حالت باید ابتدا مش را به هندسه تبدیل کرده و سپس تغییرات را روی آن اعمال کنیم. دو راه برای انجام این کار وجود دارد که در این تحقیق راههای انجام این کار بررسی میشود.
روش اول: استفاده از پلاگین Mesh to Geometry
این پلاگین، توسط خود شرکت Dassault systems فراهم شده و برای استفاده از آن باید از طریق ایمیل با شرکت ارتباط گرفته و پلاگین را از آنان گرفت.
استفاده از این پلاگین بسیار ساده است و محدودیتی برای انجام تبدیل ندارد و مشهای 2بعدی و 3بعدی را پشتیبانی کرده و به راحتی به هندسه 2بعدی و 3بعدی تبدیل میکند.
پس از پیدا کردن و نصب کردن پلاگین، ابتدا فایل را که مثلا میتواند با فرمت .odb (معمولا بصورت deformable)یا .stlباشد، وارد میکنیم.
برای وارد کردن فرمت stl از قسمت Plug-ins>tools>STL Import وارد میکنیم و برای وارد کردن odb از قسمت file>Import>Part با انتخاب فرمت odb فایل را با زدن تیک import deformed configuration وارد میکنیم.
رنگ سبز لجنی شکل، نشاندهنده orphan mesh میباشد.
سپس از قسمت plug-ins>Create Geometry from Mesh روی پلاگین کلیک میکنیم.
سپس بعد از باز شدن پنجره پلاگین، نام مد نظر را وارد میکنیم و روی create کلیک میکنیم.
در این مرحله بعد از چند ثانیه که پلاگین کار تبدیل را انجام داد، مشاهده میکنیم که در قسمت نمودار درختی نرمافزار، مش بصورت part با همان نامی که وارد کردیم، ایجاد شده است.
اکنون باید مش را از روی part حذف کنیم. برای این کار از virtual topology کمک میگیریم. به قسمت tools>Virtual Tdopology>Automatic Create میرویم و آن را باز میکنیم.
سپس در پنجره باز شده باید با تنظیم اندازهها مثلا باید کاری کنیم تا مش بطور کلی حذف شود. مثلا در اینجا تیک دو گزینه edges shorter than و Redundant edges and vertices برداشته شده و اندازه مربوط به faces smaller than ، 0.31 وارد شده است و نهایتا create شده است.
بعد از اینکه در این قسمت مش بطور کلی حذف شد، روند معمولی مشزدن یعنی استفاده از ماژول مش در اباکوس و تعیین seeds ، مش جدید را روی قطعه ایجاد میکنیم.
روش دوم: استفاده از کد پایتون در قسمت command برای تبدیل 2بعدی
به هیچ وجه از تیتر کد آن نترسید، این روش بسیار ساده است حتی سادهتر از روش قبلی! برای اینکار فایل را ابتدا بصورت odb وارد نرم افزار کنید. سپس از کد آماده زیر استفاده کرده و آن را وارد کنید. ابتدا باید model و partخود را بصورت متغیری با نام دلخواه تعریف کنید (در اینجا از واژه کلی VariableName استفاده شده است). مدل خود را با نام دقیق آن و پارت خود را با نام دقیق آن در تابع زیر فراخوانی کرده و در متغیر با نام دلخواه ذخیره کنید. بصورت زیر :
>>> VariableName=mdb.models[‘ModelName’].parts[‘PartName’]
سپس خط بعدی کد را وارد کنید و در قسمت name= نام partی که میخواهید مش شما به آن تبدیل شود را وارد کنید (در اینجا با نام کلی NameOfYourFinalConvertedPartFromMesh مشخص شده است)و اینتر بزنید. خط دوم کد بصورت زیر است(زوم کنید) :
mdb.models[‘ModelName’].Part2DGeomFrom2DMesh
(name=”NameOfYourFinalConvertedPartFromMesh”,part=VariableName,featureAngle=0)
سپس بعد از اینتر زدن، مش شما به فایل تبدیل شده و با نامی که قبلا آن را وارد کردهاید، در نمودار درختی قابل مشاهده و ایجاد تغییرات از جمله مشزدن است.
نکته مهم در مورد این روش:
نکته قابل توجه این است که این روش برای هندسه های 2بعدی میباشد. برای هندسههای 3بعدی نیز البته کدهایی توسط بعضی دانشگاهها نوشته شده است اما به سادگی کد 2بعدی نمیباشد. بنابراین برای هندسههای 3بعدی تنها راه، استفاده از پلاگین میباشد.
آموزش تبدیل مش بدون هندسه به هندسه دار در آباکوس در دو قسمت
تبدیل مش بدون هندسه به هندسه دار در آباکوس
تبدیل مش بدون هندسه به هندسه دار در آباکوس