خدمات

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English

5 دلیل برای استفاده از شبیه سازی مجازی جهت تولید محصول

شبیه سازی مجازی

شبیه سازی مجازی

در گذشته، تولید کنندگان صنعتی برای طراحی یک محصول، تنها بر آزمون (تست) های آزمایشگاهی و فیزیکی و محاسبات دستی تکیه می‌کردند. اما با افزایش پیچیدگی طراحی محصولات و همچنین فشار برای کاهش قیمت جهت رقابت در بازار، توسعه و آزمون فیزیکی محصول را به فرآیندی هزینه‌بر برای تولید‌کنندگان تبدیل کرده است. با توجه به این موارد تولیدکنندگان علاقه‌مندند شبیه سازی‌های مجازی بجای استفاده‌ی صرف در تحقیقات دانشگاهی برای آزمون و توسعه‌ی محصولات تجاری مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از کامپیوتر جهت طراحی، شبیه سازی و تحلیل قطعات، سازه ها و … در صنایع مختلف را شبیه سازی مجازی می‌گویند. معمولا در شبیه سازی مجازی برای مدل سازی و تحلیل از روش‌های عددی همانند اجزا محدود (FEM)، دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و روش المان مرزی (BEM)  استفاده می‌شود. برای برخی، شبیه سازی‌های مجازی چیزی جز صرف هزینه‌ی اضافی نیست. این حرف در مواردی که طراحی نیاز به هیچگونه اصلاح و تغییر ندارد، درست است اما زمانی که یک محصول نیاز به بهبود و اصلاح دارد، شبیه سازی‌های مجازی اهمیت پیدا می‌کنند. شرکت بنیان صنعت بنوموسی اولین شرکت تخصصی جهت انجام شبیه سازی‌های عددی در کشور می‌باشد.

بنابراین باید زمان دقیق استفاده از این ابزار و سرمایه‌گذاری در این مسیر فهمیده شود. در اینجا 5 دلیل که هر تولید کننده‌ای باید در هنگام استفاده از ابزارهای شبیه سازی از آن آگاهی داشته باشد، بیان می‌شود.

آزمون های فیزیکی زمان بر و گران هستند

همیشه قبل از طراحی نهایی محصول لازم است آزمون‌های متعددی بر روی آن صورت گیرد. اما انجام آزمون (تست)های فیزیکی اغلب زمان‌بر می‌باشند و لزوم تکرار این آزمون‌ها برای تولیدکننده هزینه‌های زیادی در بر دارد. این آزمون‌ها حتما باید انجام شوند اما می‌توان تعداد آن‌ها را کاهش داد. برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارای بودجه کمی می‌باشند و قسمت زیادی از هزینه‌های آنها صرف اینگونه آزمون‌ها می‌شود، زمان مناسبی است تا از ابزار و امکانات شبیه سازی مجازی استفاده کنند. با استفاده از شبیه سازی مجازی تعداد تست‌های آزمایشگاهی و همچنین هزینه‌های مربوط به آنها (ساخت و تست) کاهش می‌یابد.

لازم است طراحی محصول بهبود یابد

هنگامی که طراحی محصول نیاز به بهبود و پیشرفت دارد شبیه سازی مجازی می‌تواند انتخاب درستی باشد. به طور مثال مواقعی پیش می‌آید که محصول بیش از حد انتظار دچار خرابی می‌شود. این اتفاق ممکن است به دلیل محاسبه اشتباه عمر خستگی یا عیب و نقص غیر قابل مشاهده در محصول باشد. با تحلیل‌های اجزا محدود (FEA)، می‌توان طراحی محصول را مجددا ارزیابی کرد و هرگونه عیب و نقص موجود در طراحی را تشخیص داد.

لازم است هزینه‌ی تولید کاهش یابد

هزینه‌ی مرسوم چرخه‌ی توسعه محصول می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای با فهم و درک پتانسیل محصول در فاز طراحی که خود با ابزارهای شبیه سازی صورت می‌گیرد کاهش یابد. طراحی‌های جایگزین آن می‌توانند بدون ساخت نمونه که هزینه‌بر می‌باشند تهیه شوند. با استفاده از تحلیل اجزا محدود برای بهینه سازی طراحی، هزینه‌ی تولید بخشی از محصول یا کل آن با حذف مواد اضافی کاهش یابد بدون آنکه تغییری در عملکرد آن محصول بوجود آید.

لازم است محصول زودتر وارد بازار شود

یکی از چالش‌های اصلی تولیدکنندگان در هنگام تولید یک محصول جدید، ورود سریعتر آن محصول به بازار است. تولیدکننده‌های قدیمی‌تر معمولا به دلیل زمان زیادی که در فاز توسعه صرف می‌کنند، نمی‌توانند محصول را در زمان صحیحی وارد بازار کنند. با استفاده از ابزارهای شبیه سازی مجازی، مدت زمان فرآیند توسعه می‌تواند تا 30% کاهش یابد زیرا عملکرد محصول را می‌توان در همان فاز طراحی ارزیابی کرد. این کار در نهایت منجر به کاهش آزمون و خطاهای فیزیکی و همچنین ورود سریعتر محصول به بازار می‌شود.

رفتار محصول به درستی درک نمی‌شود

در مواقعی رفتار محصول را حتی با آزمون‌های فیزیکی نمی‌توان به سادگی مشاهده و بررسی کرد. در چنین مواقعی طراحی محصول بدون درک کامل رفتار آن بسیار مشکل است. اما با استفاده از شبیه سازی مجازی، رفتار محصول را می‌توان با جزئیات بیشتری بررسی کرد. رفتار جریان سیال در مقیاس مولکولی یا فرآیند انتقال حرارت در مواد جامد می‌تواند به طور کامل با استفاده از روش‌های دینامیک سیالات محاسباتی و اجزا محدود مطالعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *