خدمات

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English

بازرسی بر مبنای ریسک (RBI)

تماس مستقیم

بازرسی بر مبنای ریسک (Risk Based Inspection)، در زمینه ی گسترده ای فعالیت دارد که در مجموع می توان تعریف خلاصه شده ای بصورت زیر را بیان کرد:

بازرسي بر مبناي ريسك در مفهوم، مديريت يكپارچه به عنوان يك ابزار كليدي در بهبود ايمني صنعتي، بازدهي و رقابت پذيري بكار مي رود. بازرسی مبتنی بر ریسک روشی برای بهینه سازی طرح های بازرسی است که می توان ریسک خرابی را تا حد قابل قبولی ارزیابی کرد. در رسته های مختلفی از قبیل بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)، ریسک تجاری، و دیگر پارامترها بررسی می شود تا در صورت احتمال پیامد شکست و خرابی، سطح خطرپذیری مشخص شود.

با تجزیه و تحلیل پارامترهای RBI، فاصله زمانی استاندارد بازرسی ها بر اساس سطح ریسک سازه و تجهیزات، محاسبه و عملیاتی می شود.

بازرسی بر مبنای ریسک (RBI)

بازرسی بر مبنای ریسک (Risk Based Inspection) چیست: جهت پاسخ به نياز صنايع استراتژیک نظیر نیروگاه ها، نفت، گاز و پتروشيمي به منظور مديريت ريسک و اولويت بندي تجهيزات بر اساس ميزان ريسک ايجاد شده است.

چرا بازرسی برمبنای ریسک (RBI) امری ضروری است؟

یکی از راهبردهای کلیدی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، که شرکت ها برای محقق کردن آن تلاش فراوان دارند عبارتند از:

  • حداکثر نمودن زمان بهره برداری از تاسیسات
  • استمرار تولید و عدم وقفه ی عملیاتی در تولید
  • توجه ویژه به مقوله تولید ایمن و پایدار
  • بررسی احتمالات بعد از آسیب و شکست از نظر فاجعه انسانی و زیست محیطی نیز بخشی از این بازرسی محسوب می شود.
  • کاهش خاموشی های برنامه ریزی نشده و جلوگیری از خسارات مالی، امنیتی و استراتژیک 

بازرسی برمبنای ریسک (RBI) در تولید ایمن و پایدار

یکی از روش های تولید ایمن و پایدار و افزایش بهره وری در تاسیسات پالایشگاهی استفاده از روش بازرسی مبتنی بر ریسک در راستای ارتقای سطح اثربخشی و کارایی برنامه های سیستم های بازرسی فنی و نگهداری و تعمیرات پیشگرانه فعال (PMS) به عنوان ابزارهای مدیریت یکپارچه دارایی های فیزیکی (AIM) می باشد.

بازرسی بر مبنای ریسک RBI

بنوموسی ارایه دهنده خدمات بازرسی RBI در ایران برای صنایعنفت و گاز و پتروشیمی مخازن تحت فشار و صنایع وابسته

تفاوت های بازرسی بر مبنای ریسک (RBI) با روش های سنتی بازرسی

بازرسی بر مبنای ریسک (RBI) يک روش نوين در مديريت بازرسي ست که به منظور برنامه ريزي، تفسير نتايج حاصل از بازرسي، آزمايش و پايش استفاده مي شود.

در اين روش بر خلاف روشهاي سنتي بازرسي، فاصله زماني ثابتي تعريف نمي گردد؛ بلکه براي هر دستگاه، فاصله زماني و روش بازرسي مشخصي تعيين مي شود.

با استفاده از بازرسی بر مبنای ریسک، ضمن اجتناب از بازرسي هاي مکرر، مي توان امکانات و توانمندي هاي بازرسي را بر روي دستگاه هايي با ريسک بالاتر متمرکز نمود.

اين روش سازگار با اهداف و قوانين تعريف شده از طرف مراجع مختلف بوده و همچنين يك سيستم براي اولويت بندي و تمركز بازرسي بر روي تجهيزاتي است كه بيشترين اثر را بر روي ايمني و اطمينان پذيري يك مجتمع نفت، گاز و پتروشيمي دارد.

استانداردهای مورد استفاده در بازرسی مبتنی بر ریسک (RBI)

به دلیل گستردگی موضوع و کاربردهای این نوع بازرسی، در رسته های مختلف، استاندارد های متفاوتی تبیین و تنظیم شده است که عبارتند از:

این استاندارد مربوط به اتحادیه اروپاست و بیشتر در زمینه های صنایع هیدروکربنی و فرآیندهای شیمیایی، تولید برق کاربردی ست ام در سایر صنایعی که RBI در آن‌ها قابل اجرا است نیز می تواند برای بهبود و بهینه سازی بازرسی ها و تعیین فواصل مورد استفاده قرار گیرد. بیشتر در مورد دستورالعمل های نگه داری (RBIM) فعال است.

این، یک استاندارد جامع و کلی ست برای اینکه ببینیم روش و متدی که برای RBI استفاده شده با استانداردهای پروتکل های ریسک RP هم خوانی دارد یا نه. در مورد NDT هم مطالعه داشته باشید

این استاندارد در مرود تکرار دفعات تست ها و بازرسی ها، جزئیات مهم در بازرسی تجهیزات مختلف و روش ها و انواع معاینات غیر مخرب که به nondestructive examination (NDE) معروف است تمرکز دارد.

تفاوت بین استاندارد 580 و 581 : 580 یک استاندارد کیفی برای بحث RBI محسوب می شود اما 581، این استاندارد و سند را از نظر کمی مورد بررسی قرار می دهد.

این استاندارد، توسط انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) به‌طور خاص برای کاربردهایی که شامل تجهیزات و اجزای دارای فشار ثابت است، توسعه یافته است.

Post-Construction Committee هم می شود همون ASME PCC-3

این هم استاندارد هایی است که در برای سیستم های فراساحل مورد استفاده قرار می گیرد که شامل دستورالعمل ها، مسیر انجام بازرسی ها و برنامه ریزی آن می شود.

در کل این نشریه به عنوان مرجع استاندارد بین المللی در مرود مخازن ذخیره سازی بالا نصب انتخاب شده است. تمرکز این استاندارد بر روی برخط بودن مداوم مخازن و افزایش عمر مفید آن هاست.

به عنوان مکمل API، در مورد مخازن ساخته شده بر اساس استانداردهای BS، EN یا API برای ذخیره‌سازی ذخایر نفت و مواد شیمیایی و محصولات و گازهای یخچال‌دار محسوب می شود.

این استانداردها شامل BS 2654، API 620 و API 650، DIN 4119-1/2 ، CODRES، G0801 و EN 14015 هستند.

این تکنیک بیشتر با استفاده از استاندارد API 581 ، API 580 و ASME PCC-3-2007 اجرایی می شود.

توانایی همگام سازی تکنیک های FFS و RBI را برای تجهیزات مختلف دارد.

در تهیه و تدوین برنامه های زمانی از روش های FMEA/FMECA نیز استفاده می شود

 

مزایای بازرسی مبتنی بر ریسک

برخی از مزایای استفاده از تکنیک تحلیل بازرسی بر مبنای ریسک موارد زیر می باشند:

  • رده بندی و اولویت بندی تجهیزات ، واحد ها و خطوط لوله براساس ریسک
  • تدوین یک برنامه بازرسی که از نظر مالی و زمانی بهینه می باشد
  • تدوین برنامه های زمان بندی تعمیر و نگهداری که سطح قابل قبولی از کارایی و ریسک را بهمراه داشته باشد.

تماس مستقیم